ناصر فرج زاده : استاد دانشگاه و دکترای بینایی ماشین

ناصر فرج زاده : استاد دانشگاه و دکترای بینایی ماشین

کی هستی و داری چی کار می کنی ؟

ناصر فرج زاده از تبریز!  متولد اول آذر ۱۳۵۸. بقول بیشتر دوستای غیر ایرانیم «You are a typical scorpion»
الان بیشتر تمرکزم روی دانشگاه و تدریس توی دانشگاهه. اما در کنار تدریس خیلی دوس دارم آموخته‌ها و تجربیاتم رو در ارتباط با صنعت و تجاری سازی‌شون بکار ببرم. ناگفته نماند که یکی دو تا کار (پروژه) رو هم شروع کردم. تخصص کلی‌م هوش مصنوعی و تخصص جزیی‌م بینایی و یادگیری ماشین‌ه. البته مطالعه در مورد رشته علوم شناختی و  ارتباطش رو با رشته خود رو هم خیلی دوست دارم و هر روز که مطالعه‌‌ام در موردش بیشتر میشه گرفتارتر میشم!
یه مدتی رو تو google و alibaba.com بترتیب به عنوان کارآموز و انترنشیب مشغول بودم. تجربیات خیلی خوبی هم کسب کردم که امیدوارم بتونم با فرصت‌هایی که توی دانشگاه پیش میاد اونارو به دانشجوهای گلم انتقال بدم: «…تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.»

آخرین روز کاری در alibaba.com سال ۲۰۱۲

آخرین روز کاری در alibaba.com سال ۲۰۱۲

تقریباً ۳-۴ سالی میشه که هر روز صبح‌مو با یک لیوان قهوه (آمریکانو) شروع میکنم و یکی از چیزایی که برام خیلی لذت بخشه نشستن در سکوت و گوش کردن به موزیک‌های مورد علاقم (سبک Ambient) هست. از فلسفه، عرفان و حتی منطق خوشم نمیاد و خیلی به فازی بودن علاقه دارم. یعنی بیشتر اتفاقات دوروبرم رو بدلیل مطالعاتی که در مورد مغز انسان داشتم  فازی درک میکنم…شاید کلاً از موضوع پرت شدم و دارم بیراهه میرم «Who knows, and who cares?»

بعد از ظهر تابستان ۲۰۱۱ بالکن دانشکده (Zhejiang University, China)

بعد از ظهر تابستان ۲۰۱۱ بالکن دانشکده (Zhejiang University, China)

راستی یادم رفت، هر وقت فرصتی پیدا بکنم با پسرم میرم یه فضای باز و باهم Frisbee بازی میکنیم. به قول گفتنی: some quality time و…عاشق سریال «Family Guy” هستم.

من و پسرم سواحل دریای خزر نوروز ۹۱

من و پسرم سواحل دریای خزر نوروز ۹۱

از چه سخت افزارهایی واسه کار و زندگی استفاده می کنی ؟

بیشترین استفاده سخت‌افزاری رو از لپ‌تاپم ThinkPad x200 دارم. خیلی دوستش دارم و یه ارادت خاصی هم بهش دارم. کسایی که  اولین بار منو با این لپ‌تاپ میبینن دلشون برام میسوزه و خیلی دوست دارن تا یه جشن گل ریزونی بشه و کمی پول جمع کنن تا بلکه من بتونم لپ‌تاپم و عوض کنم و بقول خودشون من شدم مصداق بارز  «کوزه گر از کوزه شکسته آب میخوره». تا چند مدت قبل هم گوشیم iPhone 4s  بود که واقعاً از کارایی‌ش و طراحی بی‌نظیرش لذت میبردم. اما تصمیم گرفتم خودمو از زندان این زیبایی وحشتناک خلاص کنم.دروغ چرا… بعضی وقتا دلم براش تنگ میشه…

از چه نرم افزارهایی استفاده میکنی ؟

بنا به دلایل کاملاً روشن از سیستم‌عامل ویندوز بدم میاد و خیلی وقت پیش و زمانیکه توی alibaba.com بودم تصمیم به مهاجرت به لینوکس گرفتم و به سلامتی تونستم از دست ویندوز خلاص بشم. الان تقریباً بیشتر کارای حرفه‌ای و روزانه‌ام رو با این سیستم‌عامل (توزیع elementary OS) انجام میدم. مرورگر مورد علاقمFirefox هستش و از Thunderbird برای مدیریت ایمیل‌هام استفاده میکنم. از LibreOffice هم بعنوان یک جایگزین شایسته برای MS Office استفاده میکنم. ناگفته نماند که بیشتر کارهای حروف‌چینی مربوط به مقالاتم رو  با TexMaker که یک ویرایشگرLaTex هست، انجام میدم. مدیا پلیر مورد علاقم SMPlayer هستش. از GIMP و Inkscape هم بترتیب برای ویرایش فایلهای تصویری رستر و وکتور استفاده میکنم. دو تا آرزوی نرم‌افزاری دارم که ۱) ای کاش ورژن رایگان PDFXChange و ۲) IDMan هم (یا مشابه‌شون) به مجموعه نرم‌افزاری لینوکس اضافه بشه…

چه کتابی رو دوست داری و آخرین کتابی که خوندی چی بود ؟

آخرین کتابی که خوندم «علوم شناختی: مقدمه‌ای بر مطالعه ذهن» بود. این کتاب رو برای همه کسایی که علاقه به هوش و شناخت بیشتر ارگانی به نام مغز رو دارند پیشنهاد میکنم. امیدوارم بعد از مطالعه این کتاب (و کتاب‌های مشابه در همین زمینه) دیدتون نسبت به جهان پیرامون خودتون عوض بشه و ارتباط بین علت‌ها و معلو‌ها رو بیشتر درک کنید و قبل از اینکه ترس نزدیک شدن به چیزی یا کسی رو به خودتون راه بدید، ترس دور شدن ازش رو تجربه کنید.

۶۶ دیدگاه

Comments are closed.